PENGENALAN BAHASA ASING PADA ANAK DENGAN GANGGUAN BICARA
INTRODUCTION TO FOREIGN LANGUAGES IN CHILDREN WITH SPEECH DISORDERS
Abstract
Perkembangan merupakan penambahan struktur serta fungsi tubuh menjadi lebih kompleks, misalnya: gerak kasar, gerak halus, bicara, serta bahasa dan sosialisasi maupun kemandirian. Perkembangan merupakan merupakan hasil dari interaksi kematangan susunan saraf pusat dengan organ yang dipengaruhinya. Bahasa merupakan bentuk komunikasi khas manusia yang mengikat kelompok sosial manusia. Bahasa menggunakan sinyal yang disetujui oleh suatu komunitas sosial (kata-kata dan kalimat) dalam sistem yang diatur oleh aturan untuk menyampaikan makna. Tujuan dari penulisan artikel ini adalah memberikan pengetahuan mengenai paparan bahasa asing pada anak dengan gangguan bicara dan bahasa.Sebagian besar penelitian telah menunjukkan bahwa anak dengan gangguan bahasa yang belajar bahasa kedua dapat mengejar ketertinggalan satu bahasa setelah paparan yang cukup untuk bahasa kedua. Anak ini mengikuti jalur perkembangan yang sama dan mencapai tingkat kemahiran bahasa yang sama dengan anak satu-bahasa dengan gangguan bahasa. Penelitian menunjukkan bahwa anak dengan gangguan bahasa yang berusia lebih tua memiliki keunggulan kecepatan belajar dalam pengaturan yang diinstruksikan dan juga sejalan dengan penelitian yang menunjukkan bahwa anak dengan gangguan bahasa yang lebih tua mendapat manfaat dengan memulai belajar bahasa asing lebih lambat. Keuntungan usia yang lebih tua mungkin karena keterampilan kognitif mereka yang lebih berkembang dan kosakata bahasa ibu yang lebih banyak, sehingga dapat menerima informasi dengan lebih baik. Beberapa penelitian yang kami kumpulkan dapat menyingkirkan kekhawatiran orangtua untuk mengajarkan bahasa asing kepada anak dengan gangguan bicara.
References
Soetjiningsih G. Tumbuh Kembang Anak. EGC; 2015.
American Speech Language Hearing Association. Developmental Norms for Speech and Language. asha.org.
Bellman M; Byrne O; Sege R. Developmental assessment of children. BMJ. 2013;346:8687.
Berkman ND; Wallace I; Watson L; et al. Systematic Review for the U.S. Preventive Services Task Force. Agency Healthc Res Qual. 2015;120(1):1-16.
Committee on the Evaluation of the Supplemental Security Income (SSI) Disability Program for Children with Speech Disorders and Language Disorders, Board on the Health of Select Populations. Childhood Speech and Language Disorders in the General U.S. Population. In: Rosenbaum S, Simon P, eds. Speech and Language Disorders in Children: Implications for the Social Security Administration’s Supplemental Security Income Program. National Academis Press (US); 2016.
Simon P, Rosenbaum S. Speech and language disorders in children: Implications for the social security administration’s supplemental security income program. Published online 2016.
Nur H. Mengenali Speech Delay (Keterlambatan Bicara) Pada Anak. Penerbit NEM; 2023.
Freeman MR, Schroeder SR. Assessing language skills in bilingual children: Current trends in research and practice. J Child Sci. 2022;12(01):e33-e46.
Wallace IF; Berkman ND; Watson LR; et al. Screening for Speech and Language Delay in Children 5 Years Old and Younger: A Systematic Review. Pediatrics. 2015;136(2):448-462.
Paradis J. The interface between bilingual development and specific language impairment. Appl Psycholinguist. 2010;31:227-252.
Paradis J; Genesee F; Crago M. Dual Language Development and Disorders: A Handbook on Bilingualism and Second Language Learning. Brookes Publishing Co; 2011.
Sansavini A, Favilla ME, Guasti MT, et al. Developmental language disorder: Early predictors, age for the diagnosis, and diagnostic tools. A scoping review. Brain Sci. 2021;11(5):654.
Kaderavek JN, Henbest VS. Language Disorders in Children: Fundamental Concepts of Assessment and Intervention. Plural Publishing; 2024.
Ahyani LN; Astuti RD. Buku Ajar Psikologi Perkembangan Anak Dan Remaja. Badan Penerbit Universitas Muria Kudus; 2018.
Gleason JB, Ratner NB. The Development of Language. Plural Publishing; 2022.
Scheffler P. Introducing very young children to English as a foreign language. Int J Appl Linguist. 2015;25(1):1-22.
Ghasemi B; Hashemi M. Foreign language learning during childhood. Procedia. 2011;28:872-876.
McGregor KK, Goffman L, Van Horne AO, Hogan TP, Finestack LH. Developmental language disorder: Applications for advocacy, research, and clinical service. Perspect ASHA Spec Interes Groups. 2020;5(1):38-46.
Sunderajan T; Kanhere SV. Speech and language delay in children: Prevalence and risk factors. J Fam Med Prim Care. 2019;8(5):1642-1646.
Tešić J, Vuković M, Korlaet M, Vuković S. The relationship between risk factors and speech-language disorders in children aged four to six years. Biomed istraživanja. 2023;14(1).
Roberts M, Tolar-Peterson T, Reynolds A, Wall C, Reeder N, Rico Mendez G. The effects of nutritional interventions on the cognitive development of preschool-age children: a systematic review. Nutrients. 2022;14(3):532.
Aulia F, Ain H, Pujiastuti N. Factors affecting speech delay in toddlers. J JNSU. 2023;11(1):9-17.
Walker SP, Wachs TD, Grantham-McGregor S, et al. Inequality in early childhood: risk and protective factors for early child development. Lancet (London, England). 2011;378(9799):1325-1338. doi:10.1016/S0140-6736(11)60555-2
World Health Organization (WHO). Deaffness and Hearing Loos Title.; 2017.
Kapantzoglou M, Brown JE, Cycyk LM, Fergadiotis G. Code-switching and language proficiency in bilingual children with and without developmental language disorder. J Speech, Lang Hear Res. 2021;64(5):1605-1620.
KK Nair V, Clark GT, Siyambalapitiya S, Reuterskiöld C. Language intervention in bilingual children with developmental language disorder: A systematic review. Int J Lang Commun Disord. 2023;58(2):576-600.
Marini A; Sperinde P; Ruta I; et al. Linguistic Skills in Bilingual Children With Developmental Language Disorders: A Pilot Study. Front Psychol. 2019;4(1):15-21.
Zoutenbier I, Zwitserlood R. Exploring the Relationship between Native Language Skills and Foreign Language Learning in Children with Developmental Language Disorders. Clin Linguist Phon. 2019;33(7):641-653. doi:10.1080/02699206.2019.1576769
Barak L, Degani T, Novogrodsky R. Influences of bilingualism and developmental language disorder on how children learn and process words. Dev Psychol. 2022;58(5):821.
Pfenninger SE. The missunderstood variable: Age effects as a function of type of instruction. Stud Second Lang Learn Teach. 2014;4(3):529-556.
Unsworth S, Persson L, Prins T, De Bot K. An investigation of factors affecting early foreign language learning in the Netherlands. Appl Linguist. 2015;36(5):527-548.
Govindarajan K, Paradis J. Narrative abilities of bilingual children with and without developmental language disorder (SLI): Differentiation and the role of age and input factors. J Commun Disord. 2019;77:1-16.
Thordardottir E. Amount trumps timing in bilingual vocabulary acquisition: Effects of input in simultaneous and sequential school-age bilinguals. Int J Biling. 2019;23(1):236-255.
Copyright (c) 2025 Dwi Hendriyani, Muhammad Fadhlan La Tabari, Andi Nasir, Novia Nurinta Jayanti Saragih, Agustiawan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.